Meditation för god hälsa

Regelbunden meditation kan ge omedelbara effekter på ens självupplevda hälsa. Knuffa dig själv eller en vän till meditation.

Meditation har stor påverkan på kroppen både psykiskt och fysiskt då det sänker blodtrycket, är kraftfull mot stress och stärker immunförsvaret. Man har funnit att redan efter 8 veckors meditation så förstärks immunförsvaret, vita blodkroppar och NK-celler påverkas som till och med är viktiga i kroppens kamp mot cancer. Intressant forskning har visat att meditation där man läser ett mantra eller en bön förbättrar funktionerna i immunsystemet och regleringen av blodsockernivån samt reducerar inflammation. Det finns forskare som tror att meditation kan stärka hjärnans kretsar som är anslutna till glädje och en positiv attityd på ett liknande sätt som vi stärker musklerna med fysisk aktivitet. Det är främst mindfulnessmetoden som har påvisats ha positiva psykologiska och fysiska effekter. I vissa meditationstekniker upprepar man ett mantra i ca 20 minuter och i andra så fokuserar man endast på andningen eller på en trevlig bild samtidigt som man försöker lägga fängslande tankar åt sidan.

Gå en meditationskurs. Men meditations behöver inte vara svårt. Prova meditation genom att sluta ögonen och fokusera på din andning. Låt tankarna passera. När du fastnar tankarna försök då att fokusera på andningen igen. Prova att räkna till 10. Om du tappar koncentrationen under räkningen. Börja om med räkningen. Se hur långt du kan räkna utan att tappa koncentrationen på andning.

Börja hellre med kortare meditationspass på ca 10-15 minuter dagligen än längre pass men sällan.

Lämna en kommentar